sicut veritas = bara sanningen

Tesla - bilen som fått stå symbol för den tekniska revolutionen inom bilindustrin!

Hur bra är en Tesla och hur svarar den mot miljökraven man kan ställa på denna eldrivna. Hur effektiv är den att köra? Hur mycket kostar den och som ett populärt uttryck, "vad fan får jag för pengarna "? Enligt bilregistret finns 63 232 Tesla registrerade idag.

Tar man ett genomsnittsvärde på 750.000 kr har svenskarna betalat 47 miljarder 424 miljoner kronor. Är Tesla värt pengarna.
På detta kan svara vara = Absolut inte !

Bilen marknadsförs som en miljöbil!

Att köra en Tesla tar ca 2 kWh per mil. Det gör att åker man ensam har man den energikostnaden. 
Det gamla 2000 tåget kostar för tre passagerare 2,1 kWh och är alltså helt överlägset set ur energiförbrukning. 
Att kalla Tesla miljöbil är alltså helt fel !

En annan nackdel med elektriska bilar är att de är väldigt tunga. De kör ständigt med en batteri vikt på 600 -1200 kg och som belastar energikostnaderna. Dessutom så har de breda däck vilket avger en nedsmutsning av partiklar från däcken som årligen ser till att mellan 5.000 till 7.000 personer får en för tidig död i Sverige. I hela Europa är siffran kanske 500.000 personer. EU har därför kallat till sig alla större däcktillverkare och vill se en lösning på detta innan 2028

Något som man helt sopar under mattan är hur ser återvinningen ut av de batterier som användes i elbilarna? Finns det ett miljöriktigt alternativ till återvinning? Den stora mängd av sällsynta jordartsmetaller som förbrukas vid tillverkning av batterier. Frågor som borde få ett svar innan hela bilflottan är helt elektrifierad. 

Att tillverka en elbil tillför energibalansen 8,1 ton CO2, att tillverka en vanlig bensin driven bil tillför 5,6 ton CO2. Är det rimligt att öka CO2 halten med 45% för att tillverka elbilar . Hur miljövänlig är egentligen elbilen och hur klarar den konkurrensen från tåget då det gäller energi- och koldioxid utsläpp? Svaret är = Inte alls! 

Är Tesla en kvalitetsbil?

Det börjar nu finnas rätt många Tesla bilar ute och man kan börja dra lite slutsatser om bilen kvalité.

Nej, det är absolut ingen kvalitéts bil och reparationskostnaderna på en Tesla kan bli astronomiska. Exempelvis kan ett batteribyte kosta över 500.000 kr. Att byta ett dörrhandtag ca 25.000 kr. Inga bilar fördom som inte har onödigt gott om pengar. 

En i bekantskapskretsen skulle byta vinterdäck och var oaktsam hur dom kraften skulle placeras. Blev lite sneda belastningar och kortslutning i batteriet och en reparation på över 500.000 kr. 

Här är kvalitetsbristerna som norska Teslaägare klagar på
Det mest sålda bilmärket i Norge 2021 var Tesla, men de norska Teslaägarnas missnöje med bilarnas kvalitetsbrister är nu så stor att några av dem beslöt sig för att tydlit visa detta när Teslas ägare Elon Musk i dagarna besökte Norge.

En grupp norska Teslaägare i Norge har startat en hungerstrejk. Protesten gäller märkets usla kvalitet och kundservice. Norska Teslaägare lider, hävdar de hungerstrejkande. Det rapporterar tidningen the Drive.

Tesla med stora korrisionsproblem

Tesla S -14 med svåra korrosionsproblem 😞

Tesla som vinterbil
Såhär dålig är Tesla model 3 som vinterbil, visar det Teslaägare inte pratar om - YouTube

Spränger sin tesla med 30 kg dynamit

Sprängde sin Tesla med 30 kg dynamit – skapade världsnyhet | Carup.se

China driver buys used US$14,000 Tesla, finds it will not charge, tows with ox in protest

China driver buys used US$14,000 Tesla, finds it will not charge, tows with ox in protest

Resultat: 

Tänk dig för innan du köper en Tesla, ny eller begagnad. Det kan bli en riktig stor förlustaffär och att skryta med att du åker miljöbil kan du helt glömma. För det är den INTE !